Franchising is one of the most popular business models today. So what is franchising and where does the appeal of franchising come from to make it so popular? Let’s find out with ADSMO right away.
1. What is a franchise?
A franchise is a business system in which a business owner (called the franchisor) grants another party (called the franchisee) a license to operate a business or distribute products or services using the franchisor’s business name and system for an agreed period of time, in exchange for a fee.
A franchise fee is an upfront payment by the franchisee to the franchisor or an ongoing fee (comprising an agreed percentage of sales or profits) or both. Franchising costs are not cheap, so this is an ideal alternative business solution to building a franchisor’s chain of stores.
Franchising is very popular in business because it helps businesses expand quickly. Some famous franchise brands are McDonald’s, Starbucks, Dominos, KFC, Pizza Hut, Burger King, 7-Eleven, Marriott International,…
In Vietnam, franchising is also an attractive form of business in all industries from manufacturing to services, especially in the food, beverage and education sectors.
2. Why is franchising so popular?
Here are some reasons to franchise:
- Reduced risk: The biggest advantage of franchising is that it reduces the risk of business failure because it does not require building a new brand from scratch.
- Increased competitive advantage: Franchisees can leverage the franchisor’s scale and reputation to gain an advantage over other other independent small business competitors or even compete with large enterprises.
- Business expansion: Franchising is a win-win relationship, so the brand can expand its business scale and distribution system quickly, and easily “penetrate” small markets with low risk costs or without facing any commercial or legal barriers.
- Training and support: The franchisee will receive support and training in marketing, management, administration, and product information from the franchisor, significantly increasing the chance of success.
- Có sẵn lượng khách hàng trung thành: Doanh nghiệp không còn gặp khó khăn trong việc xây dựng nhận thức, lòng tin và lòng trung thành của khách hàng. Ngay lập tức doanh nghiệp sẽ có ngay lượng khách hàng trung thành hay thậm chí là nhân viên tiềm năng.

3. 5 hình thức nhượng quyền thương hiệu
3.1 Nhượng quyền công việc
Đây là hình thức nhượng quyền thương hiệu với nhà đầu tư vốn thấp đang muốn bắt đầu công việc kinh doanh. Bên nhận quyền sẽ phải tự mua một số trang thiết bị, sản phẩm, phương tiện để phục vụ hoạt động kinh doanh.
Lĩnh vực tiêu biểu: Đại lý du lịch, dịch vụ bất động sản, dịch vụ vận chuyển, tổ chức sự kiện, dịch vụ cho trẻ em, sửa chữa lắp đặt,…
3.2 Nhượng quyền sản phẩm/ phân phối sản phẩm
Đây là hình thức dựa trên mối quan hệ giữa nhà cung cấp và đại lý. Bên nhận quyền sẽ phân phối các sản phẩm của bên nhượng quyền. Bên nhượng quyền sẽ không cung cấp toàn bộ hệ thống vận hành mà chỉ cấp phép nhãn hiệu và một phần quy trình sản xuất.
Lĩnh vực tiêu biểu: Sửa chữa phụ tùng ô tô, máy bán hàng tự động, các sản phẩm máy tính, xe đạp, xe máy, thiết bị gia dụng,…
3.3 Nhượng quyền mô hình kinh doanh
Với hình thức này bên nhận quyền không chỉ được sử dụng nhãn hiệu mà còn được cung cấp toàn hộ hệ thống vận hành doanh nghiệp, tiếp thị sản phẩm/ dịch vụ. Bên nhượng quyền sẽ cung cấp cho bên nhận quyền một bản kế hoạch, quy trình chi tiết về mọi khía cạnh trong hoạt động kinh doanh, đào tạo, hỗ trợ ban đầu,…
Lĩnh vực tiêu biểu: Đồ ăn nhanh, bán lẻ, nhà hàng, dịch vụ kinh doanh, fitness,…

3.4 Nhượng quyền qua hình thức đầu tư
Hình thức này thường áp dụng trong các dự án có quy mô lớn, đòi hỏi vốn đầu tư cao. Bên nhận quyền thường sẽ đầu tư tiền và tham gia vào đội ngũ quản lý, vận hành công việc kinh doanh, tạo ra lợi nhuận từ khoản đầu tư của mình và thu hồi vốn.
Lĩnh vực tiêu biểu: Dự án bất động sản, khu công nghiệp, khách sạn, nhà hàng lớn, cao cấp.
3.5 Nhượng quyền qua hình thức chuyển đổi
Hình thức này sẽ sửa đổi các mối quan hệ nhượng quyền tiêu chuẩn. Hiện này nhiều hệ thống nhượng quyền đã phát triển bằng cách chuyển đổi các doanh nghiệp cùng ngành thành các đơn vị nhượng quyền. Bên nhận quyền được cấp phép sử dụng nhãn hiệu, chương trình tiếp thị, hệ thống đào tạo và tiêu chuẩn dịch vụ khách hàng. Bên nhượng quyền sẽ thúc đẩy tăng trưởng nhanh về số lượng đơn vị nhượng quyền và có thu nhập từ phí bản quyền.
Lĩnh vực tiêu biểu: Môi giới bất động sản, các công ty dịch vụ chuyên nghiệp như vệ sinh, sửa chữa, lắp đặt,…
Bạn muốn tìm hiểu thêm Branding? Hãy đón đọc những bài viết mới trên kiến thức về Branding mỗi ngày tại website ADSMO.
Xem thêm:
ADSMO – INFORMATION TECHNOLOGY & MARKETING solution, providing customized Enterprise Software solutions, consulting on building digital platforms with the mission:
TOTAL solution, BREAKTHROUGH development – Optimizing COSTS – Increasing PROFITS. We are committed to providing you with:
- Management solutions tailored to your business needs.
- Easy-to-use and efficient systems.
- Professional customer support services.
Contact ADSMO now for a free consultation:
- Address:8th Floor, HD Tower Building – 22 Pho Moi – Thuy Nguyen Ward – City. Hai Phong
- Website: https://adsmo.vn
- Email: info@adsmo.vn
- Hotline: 0356 105 388